Kyyhky
Kyyhky on helppokäyttöinen palvelu viestintään Suomi.fi-viestien kautta ja se ratkoo viranomaisen haasteita viranomaisviestien toimittamisessa omille asiakkailleen tai viestien vastaanottamisessa. Viranomainen, olipa sitten kyseessä kaupunki tai muu julkishallinnon organisaatio, voi hoitaa viranomaisviestintää keskitetysti Kyyhkyn avulla. Palvelu mahdollistaa viestinnän ajasta ja paikasta riippumatta. Kyyhkyn toiminta perustuu Suomi.fi-viesteihin ja se hyödyntää myös tähän liitettyä tulostus-, kuoritus- ja jakelupalvelua (TKJ), jolloin lähetetty viesti saadaan asiakkaalle perille ensisijaisesti sähköisenä Suomi.fi-viestinä tai vaihtoehtoisesti paperisena kirjeenä TKJ-palvelun kautta.
Kyyhky ja Suomi.fi-viestit säästävät tutkitusti aikaa ja rahaa. Viestinnästä tulee helpompaa, turvallisempaa ja aktiivisempaa niin viranomaisen kuin asiakkaankin näkökulmasta. Myös ympäristö kiittää siirtymisestä sähköiseen viestintään.
Kyyhky ja Suomi.fi-viestit eivät ole pelkkä paperipostin korvaaja. Osapuolet tunnistava ja turvallinen viestintäpalvelu mahdollistaa uudenlaisia, kaksisuuntaisia palveluita ilman erillisiä toimialasovelluksia.
Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää Kyyhkystä ja näytämme käytännössä miten viestintä toimii palvelun kautta.
Kyyhky sähköistää viranomaisviestinnän
Viranomaisen ei tarvitse Kyyhkyä käyttäessään miettiä, mitä reittiä viestin voi toimittaa asiakkaalle helpoiten tai mistä viestin voi lähettää. Kyyhky hoitaa lähetyksen ajasta ja paikasta riippumattomana joko sähköisenä tai paperisena vastaanottajan valinnan mukaisesti. Suomi.fi viestien sähköinen lähetys on ilmaista ja paperinen lähetys kustannustehokasta. Viesteistä syntyy Kyyhkyyn viestiketju, jonka avulla joko viranomaisen tai asiakkaan aloittamaa keskustelua voidaan käydä vuorovaikutteisesti. Viestejä voi myös lähettää kerralla useille vastaanottajille tarvittavine liitetiedostoineen.
Viestintää helposti ja nopeasti
Kyyhky on Joinexin toteuttama pilvipalvelu, joka kytkeytyy Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-viesteihin ja sen yhteydessä olevaan tulostus-kuoritus-jakelu-palveluun (TKJ). Kyyhky kytkeytyy myös väestötieto- ja yritystietojärjestelmiin (VTJ+YTJ) ja hyödyntää niiden ajantasaisia tietoja, jolloin osoitetietojen etsimiseen ja täyttämiseen ei tarvitse käyttää aikaa. Palvelu mahdollistaa saumattoman toiminnan jatkumisen myös nopeasti muuttuvissa olosuhteissa – viranomaisviestien postitus onnistuu täysin myös etätöistä käsin.
Kyyhky osana viranomaisviestintää
Kyyhkyn rajapintojen avulla palvelu on käytettävissä myös muista järjestelmistä lähetettävien viranomaisviestien lähetykseen. Kyyhkyn liittäminen osaksi muuta järjestelmäkokonaisuutta onnistuu joustavasti ja sitä kautta voi luoda kokonaiskuvan asiakasviestinnästä.
Kyyhky on myös kytkettävissä useisiin lomakepalveluihin.
Vertailu
Seuraavassa taulukossa on vertailtu Suomi.fi-viestien sähköpostiliittymän ja Kyyhkyn ominaisuuksia
Suomi.fi | Kyyhky | |
Vastaanota viestejä | Kyllä | Kyllä |
Lähetä viesti | Yhdelle vastaanottajalle | Usealle vastaanottajalle |
Lisää liitteitä * | Rajatusti | Rajattomasti |
Todisteellinen tiedoksianto | Ei | Kyllä |
Automaattinen paperilähetys | Ei | Kyllä |
Osoitetietojen haku | Ei | Kyllä |
Seuraa lähetetyn viestin tilaa | Ei | Kyllä |
Helppokäyttöinen api | Ei | Kyllä |
* Automaattiseen paperilähetykseen kelvatakseen viesteillä tulee olla tasan yksi PDF-muotoinen liitetiedosto, jolla tulee olla postitusta varten olla oikeinmuotoiltu kansilehti osoitetietoineen. Kyyhky luo tämän kansilehden automaattisesti kaikille viesteille liitteiden lukumäärästä riippumatta ja kokoaa liitteet yhdeksi tulostuskelpoiseksi tiedostoksi.
Käyttöesimerkit
Kuntien järjestämiin palveluihin liittyy keskeisesti viestintä kunnan ja kuntalaisten välillä. Viestinnän sähköistäminen vastaa valtion ajamaan hankkeeseen julkisen hallinnon digitalisaatiosta, jonka keskeisiä tavoitteita ovat saavutettavuuden lisääminen ja ajantasainen tiedonvälitys turvallisesti. Suomi.fi-viestit vastaa näihin tarpeisiin.
Esimerkki 1: lupahakemus
Asiakas lähettää lupahakemuksen viranomaiselle
1. Suomi.fi-palvelu
2. Erityinen lomakepalvelu
3. Postilaatikko
Keskustelu jatkuu Kyyhkyn avulla
Jos hakemus on tullut Suomi.fi-viestien kautta, viranomainen voi pyytää lisätietoja tai liitteitä asiakkaalta keskustelussa ja asiakas voi toimittaa tarvittavat dokumentit samaiseen keskusteluun viranomaisen käsiteltäväksi.
Päätös toimitetaan asiakkaalle
Suomi.fi-viestien kautta tulleeseen hakemukseen päätös toimitetaan asiakkaalle keskustelun liitteenä. Jos hakemus on tullut muuta kautta, voidaan päätösdokumentti liitteineen toimittaa Kyyhkyn ja Suomi.fi-tulostuspalvelun kautta perinteisenä kirjeenä.
Esimerkki 2: palvelupyynnöt
Asiakas lähettää tietopyynnön asiasta tai omista tiedoistaan
1. Suomi.fi-palvelusta
2. Erityisestä lomakepalvelusta
3. Perinteisesti paperisena
Keskustelun jatkuminen Kyyhkyn avulla
Suomi.fi viestien kautta tullut pyyntö, sen käsittelyprosessi ja siihen liittyvä viestintä ovat nähtävissä. Eri lähteistä tuleva materiaalia voidaan toimittaa asiakkaalle Kyyhkyn avulla turvallisesti.
Asiakkaalla käytössä Suomi.fi-viestit
Pyydetty materiaali toimitetaan automaattisesti sähköisenä. Jos asiakkaalla ei ole käytössä Suomi.fi-viestejä, Kyyhky kokoaa sähköisen materiaalin yhdeksi dokumentiksi, joka lähetetään Suomi.fi-viestien tulostuspalvelun kautta perinteisenä kirjeenä.