Siviilipalveluskeskus
Sivariweb: siviilipalveluksen ytimessä
Siviilipalveluksen toimeenpano kuuluu Työ- ja elinkeinoministeriön vastuualueeseen ja sen toteuttamista ohjaa siviilipalveluslaki. 2000-luvun alussa Työ- ja elinkeinoministeriö laittoi liikkeelle hankkeen, jolla siviilipalveluksen hallintaa pyrittiin sähköistämään. Hankkeesta järjestettiin kansallinen tarjouskilpailu, jonka perusteella Joinex valittiin hanketta toteuttamaan.
Tältä pohjalta syntyi verkkopohjainen sovellus, joka on yhteinen työkalu niin Siviilipalveluskeskukselle, palveluspaikoille kuin siviilipalvelusta suorittaville velvollisille.
Asiakas
Lapinjärvellä sijaitseva Siviilipalveluskeskus vastaa siviilipalveluksen järjestämisestä Suomessa. Siviilipalveluksen hakeutuu vuosittain noin 2000 henkilöä. Siviilipalvelus alkaa aina neljän viikon mittaisella koulutusjaksolla Siviilipalveluskeskuksessa ja loppu 347 vuorokauden palveluksesta suoritetaan siviilipalveluspaikoiksi hyväksytyissä työpalveluspaikoissa. Lisäksi Siviilipalveluskeskus vastaa täydennyspalvelusvelvollisten koulutuksesta.
Lähtökohta
Sähköistyvä siviilipalvelus
Työ- ja elinkeinoministeriö valvoo siviilipalveluksen toteutumista, mutta vielä 2000-luvun alussa siviilipalveluksen toteuttaminen perustui pitkälti paperijärjestelmiin, mikä oli haastavaa ministeriön valvonnan näkökulmasta. Käyttöön haluttiin tietojärjestelmä, joka helpottaisi ministeriön valvontatehtävää sekä parantaisi ja yhdenmukaistaisi palveluskokemusta niin palveluspaikkojen kuin velvollisten osalta.
Ratkaisumme
Siwariweb syntyy
Yhteistyössä ministeriön ja Siviilipalveluskeskuksen kanssa syntyi tietojärjestelmä, joka sai nimekseen SivariWeb. Järjestelmän käyttö rajoittui alkuvaiheessa Siviilipalveluskeskukseen ja sitä käytettiin paperisten järjestelmien rinnalla. Hiljalleen sähköiset palvelut alkoivat korvata paperia ja käyttäjäkuntaan tulivat mukaan siviilipalveluspaikat, jolloin käyttäjäkunta laajentui tuhansiin. Viimeisin vaihe SivariWebin laajentumisessa olivat siviilipalvelusvelvolliset, jotka käyttävät SivariWebin tietoa oman järjestelmänsä Omasivarin kautta.
SivariWeb toimii sekä Siviilipalveluskeskuksen henkilökunnan, palveluspaikkojen että velvollisten päivittäisenä työvälineenä. Velvollisen tiedot ja tapahtumat rekisteröidään järjestelmään, mikä mahdollistaa siviilipalveluksen hallinnan aina palvelukseen hyväksymisestä kotiutumispäivään saakka.
Tietojärjestelmä helpottaa siviilipalveluskeskuksen hallinnon ja kouluttajien työtä, kun kaikki tiedot löytyvät ajantasaisina järjestelmästä. Siviilipalveluskeskuksen ja palveluspaikkojen välinen yhteistyö on helpottunut järjestelmän laajentumisen myötä ja viimeisenä vaiheena mukaan tulleet siviilipalvelusvelvolliset ovat saaneet näkymän omaan palvelukseensa ja pystyvät hoitamaan keskeiset palvelukseensa liittyvät toimenpiteet sähköisesti.
Merkitykset
Ratkaisun yhteiskunnallinen merkittävyys
Joinex kehittää ja ylläpitää SivariWeb sovellusta edelleen yhteistyössä Siviilipalveluskeskuksen, KEHA-keskuksen sekä Työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Yhteistyössä Joinex on oppinut paljon paitsi siviilipalveluksesta – nyt tunnemme siviilipalveluslain jo kohtuullisen hyvin – myös toimimisesta julkissa hankkeissa.
Erityisen miellyttävää projektissa meille on sen yhteiskunnallinen ulottuvuus – tekemämme työ palvelee merkittävää yhteiskunnallista toimintoa.