Kolme vinkkiä verkkopalvelun uudistamiseen

Verkkopalvelut

Digitalisoitunut ympäristö tuo kuluttajan ulottuville lukuisia erilaisia palveluita. Näitä palveluita käytetään jokapäiväiseen asiointiin, kuten pankki- ja veroasioiden hoitoon, matkalippujen ostamiseen ja ostosten tekemiseen verkkokaupoista.

Ihmisille on muodostunut kuva siitä, miltä laadukkaan verkkopalvelun tulee näyttää ja miten sen pitää toimia. Useat päivittäin käytetyt palvelut ovat syntyneet satojen työ- ja suunnittelutuntien tuloksena. Niiden käytettävyyteen, toimivuuteen ja saavutettavuuteen on kiinnitetty erittäin paljon huomiota. Hyvin käytettävä ja helppokäyttöinen palvelu on jo itsestäänselvyys.

Ulkoasun ja toiminnallisuuden lisäksi palvelun laatuvaikutelmaan vaikuttaa myös palvelin. Verkkopalvelun hitaus saattaa vaikuttaa negatiivisesti mielikuvaan, ja toki myös sijoituksiin hakutuloksissa. Ei siis ole ihan sama miltä palvelu näyttää ja miten se toimii. Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran!

Aseta tavoitteet uudistamiselle

Verkkopalvelua ei kannata uudistaa vain uudistamisen takia. Asettamalla liiketoimintaa tukevia, selkeitä ja saavutettavia tavoitteita on uudistusprojekti investointi eikä kuluerä. Palvelun nopeuttaminen ja käyttöliittymän selkeyttäminen lisäävät asiakastyytyväisyyttä, ja sitä kautta saat aikaan parempia tuloksia.

Tavoitteiden asettamiseen voidaan käyttää esimerkiksi SMART-työkalua. Sillä tavoite voidaan asettaa järkevästi viiden eri määritteen avulla, jolloin tavoitteesta tulee mm. selkeä, mitattava ja realistinen.

Valitse kokenut kumppani

Paras kumppani omaa sopivan yhdistelmän kokemusta ja näkemystä. Kokemus takaa kuhunkin projektiin oikeat, järkevät ratkaisut. Kumppanilla tulee olla myös näkemystä digitaalisen maailman mahdollisuuksista, jotta projektiin saadaan kunnon pohja pitkäjänteiseen kehitystyöhön.

Suunnittele käyttäjälähtöisesti, toteuta ketterästi

Kun projektin lähtökohtina ovat sisältö ja asiakas, olet jo matkalla oikeaan suuntaan. Verkkopalvelua on helpompi käyttää ja hahmottaa, kun käyttöliittymä on suunniteltu asiakaslähtöisesti. Myös sisältö ja sen rakenne helpottavat käyttäjää sisäistämään ja hyödyntämään palvelua paremmin. 

Ketterällä ja joustavalla toteutuksella mahdollistat projektin etenemisen joutuisasti ja sen, että projekti valmistuu aikataulussa. Hyvän kumppanin kanssa pääset avoimesti seuraamaan projektin etenemistä sekä vaikuttamaan sen etenemiseen.