KEHA-keskus
Sähköistä viestinvälitystä Suomi.fi-viestit palvelun kautta
Työvoimahallinnon palveluista vastaava KEHA-keskus halusi tehostaa viestien välitystä kansalaisille. Joinexin kehittämä viestikeskus mahdollisti sovellusten helpon liittämisen Suomi.fi-viestit -palveluun.
Asiakas
KEHA-keskus on valtakunnallinen, maantieteellisesti hajautetulla toimintamallilla ja verkostomaisesti toimiva ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintopalveluja tuottava virasto. KEHAn kumppaneita ovat sen palveluita käyttävät organisaatiot: ELY-keskusten ja TE-toimistojen lisäksi muun muassa toimintaa ohjaavat tahot, kuten Palkeet ja Valtiokonttori.
Lähtökohta
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) oli vuonna 2011 ensimmäinen kansalaisen asiointitilin käyttäjä. Asiointitilin kautta lähetettiin sähköisesti työvoimapoliittisia lausuntoja työvoimahallinnon asiakkaille. Vuonna 2017 asiointitili yhdistyi osaksi Suomi.fi-palveluja ja sai nimen Suomi.fi-viestit.
Samaan TEM halusi laajentaa sähköisten viestien käyttöä työvoimapoliittisista lausunnoista myös muihin viesteihin. Viestejä haluttiin yksittäisten henkilöiden lisäksi lähettää myös yrityksille. Toisaalta sähköistä viestintää haluttiin laajentaa myös muihin KEHAn hallinnoimiin järjestelmiin.
Ratkaisumme
Vanhan asiointisovelluksen osia hyödyntäen luotiin uusi palvelu ”viestihub”, joka tarjoaa sisäisesti helpot REST-pohjaiset rajapinnat. Rajapintojen kautta sovellukset voivat lähettää viestejä Suomi.fi-viestit -palvelun kautta sekä saada palautetta viestien avaamisesta ja lukemisesta Suomi.fi-palvelussa. Esimerkiksi todisteellinen tiedoksianto saadaan Suomi.fi-palvelusta viestihubin kautta.
Keskitetty Suomi.fi-viestien käyttö tarjoaa sisäisille sovelluksille helpon tavan liittyä palvelun käyttäjiksi. Palvelun käyttöönotto säästää organisaation myös teknisiltä haasteilta, kun jokaisen sovelluksen ei erikseen tarvitse hankkia Suomi.fi-palvelun käyttöön liittyviä varmenteita tai avata tietoliikenneyhteyksiä. Myös muun muassa sanomien allekirjoitusten hallinta sekä paluusanomien vastaanotto hoituu Suomi.fi-viestien avulla.
Vuoden 2020 alussa viestihubin kautta lähetettiin päivittäin parhaimmillaan yli 14000 viestiä Suomi.fi-viestit -palveluun. Määrän ennakoidaan kasvavan jatkossa merkittävästi ja tavoittavuuden parantuvan.
Merkitykset
Suomi.fi-viestit-palvelun käyttö tuo julkiselle hallinnolle kustannushyötyjä. Sähköiseen viestinvälitykseen siirtymistä on vahvasti ohjattu ja tuettu valtion taholta. Kustannushyödyt sekä viestinnän ja toiminnan tehokkuus ajavat muutosta niin KEHAn sisällä kuin muuallakin. Valtaosa viestittävästä materiaalista syntyy järjestelmissä jo sähköisesti tehden sähköisestä viestinnästä luonnollisen vaihtoehdon. Keskitetyllä järjestelmäratkaisulla KEHA sekä yksinkertaistaa sähköisen viestinnän käyttöönottoa omissa sovelluksissaan että saavuttaa kustannushyötyjä.
Joinexille viestihub oli teknisesti mielenkiintoinen projekti: pääsimme hyödyntämään mikropalveluarkkitehtuuria siihen sopivassa ongelmakentässä. Arkkitehtuurin ansiosta sovelluksen osat ovat erikseen käynnistettävissä ja monistettavissa gateway-palvelun takana, mikä mahdollistaa joustavan ylläpidon ja tehokkaan suoritusympäristön. Suomi.fi-viestien palvelut toimivat esimerkiksi hitailla SOAP-rajapinnoilla, ja tätä osaa toimittavaa mikropalvelua onkin ajossa neljä kappaletta.
Suomi.fi-viestit palvelun käytön edistäminen on mielekästä, sillä se säästää yhteiskunnan kustannuksien lisäksi myös luontoa. Organisaatioille palvelun käyttö on oma pieni askeleensa matkalla kohti kestävää toimintaa.