Omasivari
Siviilipalvelus haltuun ajasta ja paikasta riippumatta.
Siviilipalvelusta suorittavat velvolliset haluttiin kytkeä tiiviimmin ja sähköisesti oman palveluksensa suorittamiseen. Digitalisaatiolla tavoiteltiin yhtäältä velvollisten palveluskokemuksen parantumista ja toisaalta palveluspaikkojen sekä keskuksen työmäärän vähentymistä.
Velvollisten mukaanotto palvelee myös tietoturvan ja tietosuojan tarpeita, kun velvollisella on näkymä omiin tietoihinsa ja hän voi todentaa niiden oikeellisuuden.
Asiakas
Lapinjärvellä sijaitseva Siviilipalveluskeskus vastaa siviilipalveluksen järjestämisestä Suomessa. Siviilipalvelukseen hakeutuu vuosittain noin 2000 henkilöä. Siviilipalvelus alkaa aina neljän viikon mittaisella koulutusjaksolla Siviilipalveluskeskuksessa ja loput 347 vuorokauden palveluksesta suoritetaan siviilipalveluspaikoiksi hyväksytyissä työpalveluspaikoissa. Lisäksi Siviilipalveluskeskus vastaa täydennyspalvelusvelvollisten koulutuksesta.
Lähtökohta
Tavoitteena sähköistää koko siviilipalveluksen hallinta
Siviilipalveluskeskuksella ja palveluspaikoilla oli käytössään Joinexin jo aiemmin toteuttama oma tietojärjestelmänsä Sivariweb; oli siis luontevaa ottaa mukaan sähköisen siviilipalvelusrekisterin käyttäjiksi myös siviilipalveluksen kolmas lenkki, eli siviilipalvelusvelvolliset itse. Kokonaisuuden kattaessa kaikki toimijat tulisi mahdolliseksi sähköistää siviilipalveluksen hallinta koko laajuudessaan.
Ratkaisumme
Velvollisten oma sovellus
Käyttötapaukset ovat hyvin erilaisia siviilipalvelusvelvollisten sekä koulutuksen ja työpalvelun järjestäjien välillä, minkä vuoksi oli mielekästä luoda sähköisen siviilipalvelusrekisterin rinnalle velvollisten oma sovellus, Omasivari.
Omasivari on selainpohjainen, erityisesti mobiilikäyttöön sovitettu sovellus, jossa velvollinen voi muun muassa seurata palveluksensa kulkua ja päivärahojen maksua, tai tehdä hakemuksia sähköisesti ja nähdä hakemuksiin liittyvät päätökset. Myös sitoutuminen työpalveluspaikkaan allekirjoituksineen tapahtuu velvollisen osalta Omasivarissa, mikä on mahdollista vahvan Suomi.fi-tunnistuksen kautta. Velvollisen kanssa käytävää viestintää ohjataan Omasivarin lisäksi sähköisiin Suomi.fi-viesteihin.
Mobiilikäytettävyyden varmistamiseksi Omasivari toteutettiin ReactJS-ympäristössä hyödyntäen Sivariwebin REST-rajapintoja. Uuden Omasivarin mukanaan tuomia uudistuksia oli myös pahvisen siviilipalveluskortin muuttuminen sähköiseen muotoon.
Merkitykset
Tehokasta tiedonvälitystä kaikissa olosuhteissa
Omasivari kehittyy ja sitä kehitetään jatkuvasti käyttäjäystävällisemmäksi sovellukseksi. Omasivari yhdessä siviilipalvelusrekisteri Sivariwebin kanssa tehostaa tiedonvälitystä ja mahdollistaa sen, että Siviilipalveluskeskus, palveluspaikat ja velvolliset pystyvät toimimaan yhteistyössä sujuvasti siviilipalveluksen toteutumiseksi.
Velvollisten oma sovellus vastaa myös valtion ohjaamaan hankkeeseen julkisten palvelujen sähköistämisestä sekä käytettävyyden takaamisesta ajasta ja paikasta riippumatta. Omasivari parantaa siviilipalvelusvelvollisen palveluskokemusta, mutta tuo myös merkittäviä kustannushyötyjä siviilipalveluksen hallintaan sekä edistää kestävän kehityksen tavoitteita.
Omasivari osoittautui tärkeäksi osaksi siviilipalveluksen järjestämistä vuoden 2020 Covid19-pandemian yhteydessä: Omasivari yhdessä Sivariwebin kanssa mahdollisti Siviilipalveluskeskukselle nopean tiedottamisen sekä siviilipalvelusvelvollisten että työpalveluspaikkojen suuntaan. Sovelluksen kautta pystyttiin myös hoitamaan ennen keskuksessa tapahtuneita hallinnollisia toimenpiteitä, ja itse koulutus pystyttiin hoitamaan turvallisesti etänä.