Fujitsu Technology Solutions
Globaali teknologiajätti Fujitsu halusi hallita jakeluketjujaan tarkemmin ja ajantasaisemmin. Joinex toteutti Fujitsulle jakeluketjujen hallintaportaalin, jota kehitettiin yhteistyössä 17 vuoden ajan. Kansainvälinen yhteistyö avasi Joinexille ovet Euroopan markkinoille.
Asiakas
Fujitsu on johtava japanilainen tieto- ja viestintätekniikan yritys, joka työllistää noin 159,000 ihmistä yli 100 maassa. Fujitsu Technology Solutions on Fujitsun suurin liiketoiminnan segmentti ja tarjoaa yritysasiakkaille kaikkialla maailmassa kehittyneeseen teknologiaan ja korkealaatuisiin järjestelmiin perustuvia liiketoimintaratkaisuja.
Fujitsu on ollut Joinexin pitkäaikainen kumppani jo vuodesta 1998, jolloin Joinex oli kehittämässä Fujitsun Euroopan toiminnanohjausjärjestelmää ja lopulta vastasi järjestelmän toiminnasta teknisellä tasolla. Vuonna 2002 Joinex ja Fujitsu käynnistivät yhteistyön Fujitsun jakeluketjujen hallittavuuden kehittämiseksi.
Moniportaisen jakeluketjun haasteet
Lähtökohta
Fujitsu Technology Solutions toimittaa tuotteita useiden jakelijoiden kautta jälleenmyyjille, joiden kautta tuotteet päätyvät kauppoihin ja loppuasiakkaille. Teknologiajätillä on yli sata jakelijaa useissa maissa sekä yli kymmenen tuhatta jälleenmyyjiä, ja laajan jakeluketjun ohjailu oli haastavaa.
Fujitsu halusi parantaa jakeluketjunsa hallintaa. Tavoitteena oli järjestelmä, jonka avulla nähdään miten tuotteet liikkuvat ketjussa ja miten tuotteita voitaisiin ohjailla ketjussa esimerkiksi jakelijalta toiselle kysynnän mukaan. Syntyvän tiedon avulla haluttiin tehostaa jakelua sekä ennakoida tuotantoa.
Pitkäaikainen yhteistyö: jakelutietoa keräävä ja jalostava portaali
Ratkaisumme
Joinex kehitti Fujitsulle jakeluketjun hallintaportaalin, johon kerätään automaattisesti tietoa ketjun jakelijoilta ja suurimmilta jälleenmyyjiltä. Kerättävää tietoa ovat päivittäiset tuotekohtaiset myynnit ja varastotasot. Kerätty tieto kohdistetaan Fujitsun asiakaisiin, mikä antaa Fujitsulle mahdollisuuden seurata, ohjata ja optimoida toimintojaan tuotekohtaisesti, asiakaskohtaisesti tai alueellisesti. Joinexin vahva osaaminen toiminnanohjauksesta, sanomanvälityksestä ja tietovarastoinnista tuotti toimivan ratkaisun.
Hallintajärjestelmä saatiin toimintaan nopeasti ja vuonna 2002 alkanut yhteistyö Fujitsun kanssa kesti lopulta 17 vuotta erilaisen kehitystyön ja järjestelmän ylläpidon merkeissä. Pitkäjänteisen yhteistyön aikana järjestelmää kehitettiin eteenpäin evolutiivisesti: järjestelmä kehittyi vastaamaan eri aikojen tarpeisiin, ja 17 yhteistyövuoden aikana se sai myös uusia ominaisuuksia. Kehityksen lisäksi Joinex vastasi myös järjestelmän operatiivisesta tuesta.
”Pitkäjänteisen yhteistyön aikana järjestelmää kehitettiin eteenpäin
evolutiivisesti: järjestelmä kehittyi vastaamaan eri aikojen tarpeisiin.”
Merkitykset
Hallittavammat jakeluketjut tehostivat Fujitsun toimintaa merkittävästi mahdollistaen tuotteiden tarkemman ohjaamisen jakelukanavissa. Hallintajärjestelmä myöskin sitoi jakelijat tiiviimpään yhteistyöhön Fujitsun kanssa. Joinex pystyi yhteistyössä syventymään uudella tavalla suurien tietomäärien välittämiseen, käsittelyyn ja varastointiin kansainvälisessä toimintaympäristössä.
Fujitsu oli Joinexille merkittävä kansainvälisen kasvun mahdollistava asiakkuus. Avaus Euroopan markkinoille antoi kokemusta kansainvälistä toimintatavoista, haastoi kehittymään ja avasi myös uusia mahdollisuuksia.